Alles over Emcostar

Emcorex

Er is zijn twee verschillende uitvoeringen waarbij het verschil zit in de wijze van aandrijving van de doorvoer walsen.

De oudste versie maakt gebruik van een worm/tandwieloverbrenging om de doorvoerwalsen aan te drijven.

De laatste versie is de versie waar drie O-ringen de doorvoer walsen aandrijven. De afmetingen van de O-ringen zijn 78,74 binnendiameter van 5,33 mm dik. Er worden vaak NBR O-ringen voor gebruikt van shore 70 of shore 90 (stugheid van de O-ring). Ik heb het idee dat de levensduur ook afhankelijk is van het fabrikaat maar kan dit niet kwantificeren. Ik zou bij vervanging de aandrijfrollen (zeker de aluminiumrol) nazien op bramen en eventuele beschadigingen. Deze zullen de levensduur verkorten van de O-ringen. Gebruik staalwol bijvoorbeeld om deze goed glad te maken en ontvet ze goed alvorens de O-ringen te plaatsen (slip is niet bevordelijk voor de levensduur van de riemen). De kast wordt behoorlijk heet en ik wil zelf nog een keer FKM/Viton O-ringen gebruiken aangezien die ipv 100°C tot 200°C kunnen worden gebruikt.

Bij de Emcorex werd de aluminium ondertafel op een gegeven moment vervangen door een van gietijzeren.  De aluminium ondertafel leverde te veel weerstand op als gevolg van beschadigingen in het blad (ik gebruik altijd een waxine kaarsje op het weer lekker glad te maken).

Het aantal messen is van 4 stuks teruggebracht naar 3 stuks. Dit zou betere resultaten geven bij het schaven.

De reden voor het overgaan van tandwiel naar riemaangedreven zijn : Beter toegankelijk, minder kwetsbaar en kostbaar bij slijtage. Het bronzen wormwiel mag nooit zonder vet komen en is nu niet meer verkrijgbaar! Vervang het tandwielkastvet dan ook zeker als je er een vindt want na dertig jaar is het uitgehard en zal de smering nog minimaal zijn.

De oudste mesbeveiliging is de versie met losse kapjes die geschakeld waren en is in de loop van de tijd vervangen door een “echte “ parallelbeveiliging SUVA, die in hoogte en zijwaarts versteld moet kunnen worden. Een kapjes versie is makkelijk om te bouwen naar een SUVA uitvoering. De montagegaten die worden gebruikt zijn hetzelfde.

De Ecoflex 2 flexibele koppeling tussen de beide machines:

De bank en emcostar wordt gekoppeld met een aluminium koppeling welke op de as wordt vastgehouden door een draadstift. Een bekend fenomeen is dat deze losgaat na een tijdje ondanks dat je hem aandraait. Een optie om dit op te lossen is het gebruik van bijvoorbeeld Loctite in het schroefdraad te doen (het nummers weet ik nu even niet). Een andere optie is deze in zijn geheel te vervangen door een nieuwe koppeling. De asdiameter van beide kanten is 18mm.
Modellen en fabrikaten die ik zou gebruiken zijn twee stuks Desch Habix Standard HWN1-19 en/of HWM2-19 te nemen die nadien moeten worden voorgeboord tot 18mm en zijdelings wordt voorzien van een spanstift M5/M6. Als ster kun je bijvoorbeeld een Desch PU 92 SHA nemen of van fabrikaat Spidex.  Een KTR Rotex 19 ST1a1a is een 1 op 1 alternatief voor de koppelinshelften en dient eveneens te worden voorzien voorgeboord en te worden voorzien van M5/M6. Een heel makkelijke optie is een klemkoppeling van Rotex GS 19 AL-H (aluminium) of ST (staal) geschikt voor 18mm. Die kun je met een imbussleutel er zo omheen leggen…

De tandwielkast versie:

IMG_0170

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tandwielaangedreven Emcorex (Het smeervet is eruit gehaald op de foto maar is nadien weer geheel gevuld)

IMG_0177

De andere rol wordt via een ketting aan de andere kant aangedreven. De koppeling moet eraf om de kap te kunnen demonteren….

161180584_2-combine       1369034030_511674300_1-Pictures-of--Emco-Star-Dikte-skaaf

Tandwielaangedreven Emcorex met “kapjes” bescherming.

Exif_JPEG_PICTURE
Origineel tandwielkast vet.

 

 

 

 

 

 

 

De riemaangedreven versie:

IMG_9981

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SUVA beveiliging in combinatie met riemaangedreven Emcorex en gietijzeren ondertafel

naamloos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Emcorex zonder afscherming van een riemaangedreven versie met SUVA beveiliging.

 

Losse Emcorex….de Emcorex B20

De B20 is eigenlijk een emcorex  met eigen aandrijving die op poten is gezet.

Echter dan de volgende specs:

1,0 of 1,1 kW motor met 3000 rpm motor (dus zwaarder dan de aankoppelbare emcorex)

2 stuks schaafmessen van 260x25x3mm (zijn dus iets breder dan de 210 mm brede)

Toerental is 6000 of 6700 rpm waarbij gebruik wordt gemaakt van een tandriemoverbrenging (ik kom 2 verschillende toerentallen tegen..6000 in brochure en 6700 rpm in de handleidingen)

 

1578942   1578942-3 1578942-2  b20-2a

 

G-ADHM153625P

b20-1  b20-2

 

Spring naar werkbalk